Alles anzeigenAlso so wie 1000ps erklärt hat. Funktioniert sie wie eine Fliehkraftkupplung. Daher wenn motor aus = offen. Und bei Leerlaufdrehzahl auch. Sie Kuppelt allerdings früher wie eine Rollerkupplung.
So habe ich das zumindest verstanden.
Der BMW Werbetext redet auch von Fliehkraft, hebt aber hervor, dass sie im Schiebebetrieb blockiert. Ich stelle mir das vor, wie eine modifizierte Rekluse-Kupplung. Den Originaltext finde ich gerade nicht, aber hier wird es auch beschrieben:
Alles anzeigenAn interesting innovation is the Easy Ride Clutch (ERC) — standard on the GS Trophy variant — which allows the rider to start and shift without use of the clutch lever. The ERC’s centrifugal system automatically engages based on engine speed. The clutch lever remains functional for manual control, allowing riders to override when needed. BMW says the ERC “effectively prevents the engine from stalling” and enhances comfort by eliminating clutch fatigue during urban or trail use. The system maintains full engine braking and can be manually overridden at any time, ensuring predictable handling and rider control. We’re definitely looking forward to testing the ERC.

